Atspausdinta iš: http://www.elektronika.lt/naujienos/mokslas/83829/mokslininkai-perspeja-netrukus-kils-dar-viena-saules-geomagnetine-audra/spausdinti/

Mokslininkai perspėja: netrukus kils dar viena Saulės geomagnetinė audra

Publikuota: 2022-08-03 07:05
Inf. šaltinis: LRT.lt

Trečiadienį greiti Saulės vėjai iš „skylės“ Saulės atmosferoje smogs į Žemės magnetinį lauką ir sukels nedidelę G-1 geomagnetinę audrą, rašo „Live Science“.

Mokslininkai perspėja: netrukus kils dar viena Saulės geomagnetinė audra
Asociatyvi „Pixabay“ nuotr.

Nacionalinės vandenynų ir atmosferos administracijos Kosminių orų prognozių centro (angl. Space Weather Prediction Center, SWPC) sinoptikai šią prognozę padarė pastebėję, kad „iš pietinės Saulės atmosferos skylės teka dujinė medžiaga“, rašoma svetainėje „Space Weather“.

Vainikinės skylės – tai viršutinės Saulės atmosferos sritys, kuriose įelektrintos žvaigždės dujos (arba plazma) yra vėsesnės ir ne tokios tankios. Tokiose skylėse Saulės magnetinio lauko linijos, užuot grįžusios atgal į save, yra nukreiptos į išorę, į kosmosą. Dėl to Saulės medžiaga gali išsiveržti į išorę srautu, kuris sklinda iki 2,9 mln. kilometrų per valandą greičiu, teigia San Franciske esantis mokslo muziejus „Exploratorium“.

Planetose, kuriose yra stiprūs magnetiniai laukai, pavyzdžiui, mūsiškėje, šis Saulės nuolaužų srautas absorbuojamas ir sukelia geomagnetines audras. Šių audrų metu Žemės magnetinį lauką šiek tiek suspaudžia labai energingų dalelių bangos. Šios dalelės slenka magnetinio lauko linijomis netoli polių ir sužadina atmosferos molekules, išlaisvindamos energiją šviesos pavidalu ir sukurdamos spalvingas auroras, panašias į tas, kurios sudaro Šiaurės pašvaistę.

Šių nuolaužų sukelta audra bus silpna. G-1 geomagnetinė audra gali sukelti nedidelius elektros tinklų svyravimus ir paveikti kai kurių palydovų funkcijas, taip pat mobiliųjų prietaisų ir GPS sistemų. Ji taip pat kai kuriose vietose sukurs pašvaistę.

Anksčiau „Live Science“ rašė, kad ekstremalesnės geomagnetinės audros gali sutrikdyti mūsų planetos magnetinį lauką taip stipriai, kad į Žemę gali nukristi palydovai, o mokslininkai įspėjo, jog ekstremalios geomagnetinės audros gali net sutrikdyti interneto veikimą. Kosminių orų prognozių centro duomenimis, iš Saulės išsiveržusios dalelės, arba vainikinės masės išmetimai (CME), Žemę paprastai pasiekia per 15-18 valandų.