Atspausdinta iš: http://www.elektronika.lt/naujienos/mokslas/73588/mokslininkai-rado-nauja-anksciau-nematyta-egzotiska-dalele/spausdinti/

Mokslininkai rado naują, anksčiau nematytą egzotišką dalelę

Publikuota: 2020-07-02 20:18
Inf. šaltinis: LRT.lt

Europos branduolinių mokslinių tyrimų organizacijos (CERN) laboratorijos Didžiajame hadronų priešpriešinių srautų greitintuve (LHCb – angl. Large Hadron Collider beauty) rastos keturių kvarkų dalelės. Šis atradimas gali padėti atskleisti svarbios informacijos apie esminius visos materijos elementus, rašo „The Independent“.

Mokslininkai rado naują, anksčiau nematytą egzotišką dalelę
Asociatyvi „Pixabay“ nuotr.

Kvarkai yra suformuojami į sudėtines daleles, žinomas kaip hadronai, kuriuos sudaro ir protonai bei neutronai. Mokslininkai tikisi, kad naujų dalelių, sudarytų iš keturių speficinių kvarkų, atradimas parodys, kaip kvarkai susijungia tarpusavyje ir sudaro kompozitus, iš kurių susiformuoja mus supanti materija.

Kvarkai, sudarantys hadronus, paprastai tarpusavyje jungiasi grupelėmis po 2-3. Mokslininkai jau ilgą laiką svarstė, kad galėtų būti hadronų, kurie būtų sudaryti iš keturių arba penkių kvarkų. Pastaraisiais metais atlikti eksperimentai leido jiems tai atrasti. Visus ankstesnius pavyzdžius sudarė specifinių kvarkų grupės ir visos to paties tipo.

„Dalelės, sudarytos iš keturių kvarkų jau yra egzotiškos, o ką tik atradome pirmąjį, kurį sudaro keturi sunkūs to paties tipo kvarkai, du žavesio kvarkai ir du žavesio antikvarkai“, – sakė LHCb atstovas Giovanni Passaleva.

Dabar mokslininkai galės panaudoti neįprastą dalelę mėgindami patvirtinti arba paneigti teorijas, kaip kvarkai susijungia sudarydami viską, kas mus supa.

Jeigu mokslininkams pavyks geriau suprasti stiprius ryšius, jungiančius protonus, neutronus ir atomų branduolius, sudarančius visumą, jie taip pat galės išsiaiškinti, ar naujai pastebėti procesai yra naujos, neatrastos fizikos dalis, ar tik netikėta pasekmė.