Atspausdinta iš: http://www.elektronika.lt/naujienos/mokslas/67605/pirmieji-palydovo-tess-atradimai/spausdinti/

Pirmieji palydovo TESS atradimai

Publikuota: 2019-04-04 13:53
Autorius: Kastytis Zubovas
Inf. šaltinis: „Konstanta 42“

Beveik prieš metus į orbitą pakilęs ir nuo praėjusios vasaros duomenis renkantis palydovas TESS jau atrado keletą planetų, bet vis dar yra daug „pirmųjų“ atradimų, kuriuos padarome analizuodami jo duomenis.

MIT nuotr.

Štai praeitą savaitę paskelbta apie pirmą planetą prie žvaigždės, kurios vibracijas galime išmatuoti ir charakterizuoti. Vibracijos arba drebėjimai vyksta visose žvaigždėse, o jų savybės – žvaigždės šviesio ir temperatūros pokyčiai – leidžia geriau suprasti žvaigždžių struktūrą ir cheminę sudėtį.

Žvaigždė TOI-197 yra šiek tiek masyvesnė už Saulę, o drebėjimų duomenys leido labai tiksliai nustatyti ir jos spindulį, kuris yra beveik tris kartus didesnis nei mūsų žvaigždės. TOI-197 jau artėja prie gyvenimo pabaigos ir tampa raudonąja milžine. Tikslus spindulio išmatavimas leidžia labai tiksliai išmatuoti ir planetos, TOI-197.01 – spindulį: jis devynis kartus viršija Žemės ir yra panašus į Saturno. Planeta yra taip arti žvaigždės, kad iš jos gauna 350 kartų daugiau energijos nei Žemė iš Saulės, tad TOI-197.01 galima vadinti „karštuoju saturnu“.

Šis atradimas svarbus keliais aspektais: tai yra viena iš nedaugelio žinomų Saturno dydžio planetų, taip pat viena iš nedaugelio žinomų planetų prie žvaigždžių, palikusių pagrindinę seką, bet dar nemirusių. Ateityje TESS atras ir daugiau panašiai retų planetų ir taip reikšmingai papildys mūsų supratimą apie jų įvairovę.

Tarp daugybės TESS atrastų planetų bus ir nemažai panašių į Žemę. Kur geriausia jų ieškoti? Naujame straipsnyje surinktas 1822 žvaigždžių katalogas, prie kurių panašias į Žemę planetas aptikti įmanoma.

Iš daugiau nei 400 tūkstančių žvaigždžių, kurios pateks į TESS stebėjimų lauką, atrinktos tos, kurios yra pakankamai šviesios, tačiau pakankamai mažos, kad arti prie jų esančios panašaus į Žemės dydžio ir panašiai kiek Žemė energijos iš žvaigždės gaunančios planetos būtų aptinkamos teleskopo jutikliais.

Tiesa, konkrečiai Žemės dydžio planetas TESS gali aptikti tik prie 408 žvaigždžių. Visame kataloge įmanoma aptikti dvigubai už Žemę didesnes planetas, bet jos taip pat turėtų būti daugiausiai uolinės.

Šis katalogas padės geriau atrinkti žvaigždes, kurių duomenis verta analizuoti pirmiau, mat visus TESS duomenis išnagrinėti užtruks ne vieną dešimtmetį.