Atspausdinta iš: http://www.elektronika.lt/naujienos/mokslas/5804/saules-nepaliestos-gyvybes-formos/spausdinti/

Saulės nepaliestos gyvybės formos

Publikuota: 2006-10-26 09:21
Inf. šaltinis: el. paštas eLIBRARY

Giliai Pietų Afrikos aukso kasyklose aptikti pirmieji organizmai, gyvenantys visiškai nepriklausomai nuo Saulės. Šios bakterijos gyvena be galimybės fotosintetinti ir kaip energijos šaltinį vandeniui versti į cheminiu požiūriu daugiau energijos turinčias molekules naudoja radioaktyvų uraną. Mokslininkai mano, kad kitose planetose gali egzistuoti panašios gyvybės formos.

Bakterijos gyvena senoviniame pasaulyje, įstrigusiame bazalto uoloje, 3-4 kilometrų gylyje. Princetono universiteto (JAV) mokslininkai su kolegomis analizavo vandenį gautą iš plyšio, kuris buvo išgręžtas siauru tyrimams skirtu įrankiu Mponeng aukso kasykloje netoli Johanesburgo (P.Afrika). Po to plyšys buvo uždarytas.

Vandenyje buvo daug bakterijų rūšių, bet atlikus RNR analizę nustatyta, kad dauguma priklauso iki tol nežinotam bakterijų, vadinamų Desulfotomaculum, tipui. Visiems gyviems organizmams reikalingas energijos šaltinis – o paprastai tas šaltinis, tiesiogiai ar netiesiogiai, yra Saulė. Žalieji augalai, naudodamiesi Saulės energija, vykdo procesą, vadinamą fotosinteze, kurio metu kuriami daug energijos turintys cheminiai ryšiai – pavyzdžiui, tarp anglies ir vandenilio atomų cukraus molekulėje.

Dalis šių cheminių ryšių saugomos energijos atpalaiduojama kai gyvas organizmas vandenilį keičia deguonimi ir susiformuoja anglies dvideginis (CO2). Be Saulės energijos, kurią augalai naudoja ryšiams tarp anglies ir vandenilio kurti, visa tai nebūtų įmanoma. Bet Mponeng bakterijos atrado kitą energijos šaltinį. Uranas ir kiti uolienose esantys radioaktyvūs elementai skleidžia spinduliavimą, kuris suskaido vandens molekules ir susikuria daug energijos turinčios vandenilio dujos, galinčios suskaidyti cheminius ryšius.

Bakterijos pasinaudoja šiomis vandenilio dujomis verčiant sulfato (SO4) molekules, esančias uolienose, į vandenilio sulfidą (HS). Tai – fotosintezei ekvivalentiškas būdas energiją išsaugoti cheminių ryšių pavidalu. Radioaktyvios spinduliuotės energija, kuri yra pakankama suformuoti energijos turinčias vandenilio dujas, pakeičia Saulės spinduliavimą.

Mokslininkai ištyrė sieros atomus, esančius jų aptiktose vandenilio sulfido molekulėse. Izotopų (to paties elemento skirtingų cheminių formų) santykis parodė, kad sulfidas buvo sukurtas gyvų organizmų. Panašiu būdu pagal anglies izotopus nustatoma, kad anglies junginiai sukurti gyvų organizmų, ar negyvosios gamtos cheminių procesų.

Vandenyno nuosėdose, ugnikalniuose ir naftos telkiniuose rasta kitų bakterijų, besimaitinančių sulfatu. Bet visos jos yra gavę bent dalį cheminių junginių, kurie sukurti fotosintezės būdu, arba nebuvo žinoma, ar tų bakterijų sankaupos klesti, ar žūva patekusios į joms nepalankią aplinką.

Atlikus inertinių dujų (tokių, kaip ksenonas) tyrimą mėginyje nustatyta, kad Mponeng vanduo nuo žemės paviršiaus buvo izoliuotas dvidešimčiai milijonų metų, sakė L.Linas. tai įrodo, kad bakterijos turėtų gyvuoti „visiškai nepriklausomai nuo paviršiaus fotosintezės“.

Nėra žinoma kaip tokio tipo bakterijų populiacijos yra paplitusios Žemėje, sakė mokslininkas. Bet stabilios nuo šviesos nepriklausomos gyvybės formos atradimas teikia vilties, kad kitose planetose galima aptikti panašių sutvėrimų.