Atspausdinta iš: http://www.elektronika.lt/naujienos/mokslas/4085/mokslininkai-irode-kad-anarchija-tai-tvarkos-motina/spausdinti/

Mokslininkai įrodė, kad anarchija – tai tvarkos motina

Publikuota: 2006-04-12 14:37
Inf. šaltinis: el. paštas eLIBRARY

Sistemoje galima sukurti tvarką, įvedus į ją netvarkos elementus. Tokį sensacingą atradimą padarė Vašingtono universiteto fizikai. Nagrinėdami tarpusavyje susijusių švytuoklių sistemos elgesį, mokslininkai nustatė, kad pasitelkus sureguliuotas jėgas švytuoklės judėjo nesinchroniškai. Remiantis logika sinchronizuotos jėgos turi priversti švytuokles judėti sinchroniškai. Kada mokslininkai prie kiekvieno osciliatoriaus prijungė jėgas atsitiktine tvarka, t.y. iš esmės pasitelkė chaotiškumo elementą, sistemoje įsivyravo tvarka ir švytuoklės ėmė judėti sinchroniškai.

Vašingtono (JAV) universiteto fizikos profesoriaus ir tyrimo vadovo Ralfo Vaselio teigimu, šis paradoksalus rezultatas negali negluminti mokslininkų teoretikų. Kaip netvarka veikia sudėtingas sistemas imta tirti visai neseniai ir šis fenomenas dar visiškai nėra ištirtas.

Mokslininkai mano, kad neįtikėtinus tyrimo rezultatus galima paaiškinti ir ne teorinės fizikos terminais. Pavyzdžiui, modeliuojant neuronų tarpusavio sąveiką, naudojamas tas pats tarpusavyje susijusių arba „sujungtų“ osciliatorių modelis. Sujungti osciliatoriai „prijungti“ prie savo artimiausio kaimyno ir, atitinkamai, veikia jo judėjimą.

Tas pats sąveikos mechanizmas yra pastebimas neuronų sistemoje – kiekvieno elemento elektrinį aktyvumą veikia greta esančių neuronų aktyvumas. Tarpusavyje susijusių švytuoklių modelį ir neuronų sistemą sieja tai, kad tai nėra linijinės sistemos, kaip ir daugelis kitų sistemų gamtoje. Tai reiškia, kad nėra linijinės arba tiesioginės koreliacijos tarp taikomos jėgos ir postūmio.

Pastaruoju metu mokslininkai svarsto kaip praktiškai pritaikyti šį atradimą.