Atspausdinta iš: http://www.elektronika.lt/naujienos/mokslas/2825/kompiuteriniuose-modeliuose-fulerenas-deformuoja-dnr/spausdinti/

Kompiuteriniuose modeliuose fulerenas deformuoja DNR

Publikuota: 2005-12-08 16:23
Inf. šaltinis: el. paštas eLIBRARY

Futbolo kamuolio formos fulereno molekulės – bene žinomiausias junginys nanotechnologijų pasaulyje. Tikimasi, kad šios molekulės sukels revoliuciją medicinoje ir kompiuterių pramonėje. Nuo pat atradimo 1985 metais inžinieriai ir mokslininkai tiria šių molekulių savybes ir galimybes pritaikyti jas įvairioms naujoviškoms reikmėms.

Vandenyje ištirpęs fulerenas yra pavojingas gyvybei. Pranešama, kad, remiantis kompiuterinio modeliavimo rezultatais, vandens aplinkoje fulereno molekulės jungiasi prie DNR molekulių spiralių ir jas deformuoja, o tai gali sutrikdyti biologinę DNR funkciją bei yra galima ilgalaikių neigiamų efektų žmonėms ir kitiems gyviesiems organizmams priežastis.

Atsižvelgiant į modeliavimo rezultatus galima manyti, kad šios apvalios molekulės yra potencialiai pavojingos. Fulerenas gali pasižymėti neigiamu poveikiu DNR molekulių struktūrai, stabilumui ir biologinei funkcijai. Šis atradimas yra šiek tiek stebėtinas, nors jau ir anksčiau tyrimais įrodytas fulereno toksiškumas ląstelėms, o taip pat nustatyta, kad ši medžiaga gali patekti į žuvų smegenis. Priklausomai nuo DNR formos, 60 anglies atomų molekulė (C60) gali jungtis prie DNR molekulės galo ir nutraukti svarbius dvigubos grandinės vandenilinius ryšius. Be to, fulerenas gali jungtis ir prie DNR grandinės mažųjų šoninių griovelių, dėl ko smarkiai keistųsi gyvybinę informaciją koduojančių molekulių struktūra, jos žymiai pasvirtų į vieną šoną. DNR molekulių pažeidimas dar ryškesnis būna tada, kad viena dviguba grandinė skyla į dvi viengubas grandines – tai vyksta dalijantis ląstelėms arba tuomet, kai nuo grandinės „nurašoma“ informacija, reikalinga baltymų gamybai.

Stipriausiai fulerenas jungiasi prie viengubos DNR grandinės ir labiausiai ją deformuoja bei pažeidžia. Taip pat fulerenas jungiasi ir prie „B“ formos dvigubos DNR grandinės, bet šis prisijungimas bendros DNR molekulės struktūros nekeičia. Ši situacija turėtų būti ištirta išsamiau.

Mokslininkai kol kas negali pasakyti ar šis rūpestį keliantis fulereno jungimasis prie DNR vyktų ir gyvame organizme.