Atspausdinta iš: http://www.elektronika.lt/naujienos/mokslas/24278/protonas-mazesnis-nei-manytakomentuoti/spausdinti/

Protonas mažesnis, nei manytaKomentuoti

Publikuota: 2010-07-12 10:09
Inf. šaltinis: LRT.lt

Mokslininkai paskelbė, kad pagrindinė regimosios Visatos susėdamoji dalis, protonas, yra mažesnis, nei manyta.

Atlikus skaičiavimus, dalelės spindulys sumažintas 4 proc., tvirtinama žurnale „Nature“ paskelbtame tyrime. Tai neatrodo daug, turint omenyje be galo mažą protono dydį, praneša naujienų agentūra AFP.

Tačiau jei tai bus patvirtinta kitais eksperimentais, šis atradimas gali mesti iššūkį fundamentaliam kvantinės elektrodinamikos suvokimui, teorijai, paaiškinančiai, kaip sąveikauja kvantinė šviesa ir medžiaga, teigia tyrimo autoriai.

Protono sandara
Protono sandara. „Wikipedia“ iliustr.

Tarptautinė 32 mokslininkų komanda, vadovaujama Randolfo Pohlo iš Maxo Plancko instituto Garchinge, Vokietijoje, tik patvirtino tai, kas ilgą laiką gyvavo kaip nuvertintos prielaidos.

Dešimtmečius dalelių fizikai naudojo vandenilio atomą kaip etaloną, pagal kurį matuojami protonai – atomo branduolio dalys.

Vandenilio pranašumas – jo neprilygstamas paprastumas: aplink vieną protoną skrieja vienas elektronas. Tačiau, kaip tvirtina mokslininkai, šis matas pasirodė esąs klaidingas.

„Net neįsivaizdavome, kad bus skirtumas tarp žinomo protono dydžio ir mūsų matavimų“, – teigė vienas tyrimo autorių Paulas Indelicato, Pierre'o ir Marie Curie universiteto Paryžiuje Kastler Brossel laboratorijos vadovas.

Naujasis eksperimentas, mažiausiai 10 kartų tikslesnis nei atlikti anksčiau, fizikų numatytas dar prieš 40 metų, tačiau tik naujausia technologijos pažanga padarė jį įmanomu.

Eksperimento esmė – vandenilio atome esantį elektroną pakeisti neigiamą krūvį turinčiu miuonu, dalele, kurios elektros krūvis toks pats, tačiau ji 200 kartų sunkesnė.

Didesnė miuono masė suteikia miuoniniam vandeniliui mažesnę atominę masę ir lemia žymiai didesnę sąveiką su protonu. Tai leidžia protono struktūrą ištirti žymiai tiksliau.

Britanijos Nacionalinėje fizikos laboratorijoje Teddingtone dirbantis Jeffas Flowersas teigia, kad šis darbas į naują lygmenį gali perkelti dalelių fizikos teorijas.

Jei šis atradimas bus patvirtintas, jis gali turėti didesnę reikšmę nei multimilijardinis dalelių greitintuvas CERN centre Šveicarijoje, kur bandoma patikrinti vadinamąjį Standartinį modelį, nusakantį subatominių dalelių hipotetinį sąrašą, savo komentare teigia britų mokslininkas.

Tad arba ankstesni matavimai, kuriais rėmėsi šimtai skaičiavimų, yra neteisingi, arba kažkas negerai su pačia kvantinės elektrodinamikos teorija. Bet kuriuo atveju fizikai dar turi paaiškinti daugybę dalykų.

„Dabar teoretikai perdarys savo lygtis, bus atlikta daugiau eksperimentų, galinčių tai patvirtinti ar paneigti“, – teigė P. Indelicato.

„Per dvejus metus mes ta pačia įranga atliksime dar vieną eksperimentą, tačiau šį kartą naudosime miuoninį helį“, – pridūrė jis.