Elektronika.lt

Elektronika.lt - elektronikos, informacinių ir
ryšių technologijų portalas

Adresas: http://www.elektronika.lt
El. paštas: info@elektronika.lt
 Atspausdinta iš: http://www.elektronika.lt/naujienos/ivykiai/50626/spacex-raketa-veikiausiai-sprogo-del-trukusio-statramscio/spausdinti/

„SpaceX“ raketa veikiausiai sprogo dėl trūkusio statramsčio

Publikuota: 2015-07-22 08:23
Tematika: Įvykiai, renginiai
Aut. teisės: ©Delfi.lt
Inf. šaltinis: Delfi.lt

Atlikus praėjusį mėnesį vykdyto nesėkmingo „SpaceX“ raketos iškėlimo, kai pakilimo metu sprogo raketa „Falcon 9“, pirminį tyrimą, įtarimo šešėlis krito ant 60 cm ilgio statramsčio, kuris lūžo raketos viduje, rašo „The New York Times“.

Įmonės įkūrėjas ir vadovas Elonas Muskas pirmadienį paskelbė, kad šimtai tokių statramsčių jau ne kartą be jokių problemų kilo jo įmonės raketomis, tačiau birželio 28 dieną kylant raketai vienas toks statramstis, buvęs antroje „Falcon 9“ raketos pakopoje, veikiausiai sulūžo.

Statramstis prilaikė aukšto slėgio helio talpą skysto deguonies bake. Jeigu „SpaceX“ inžinieriai teisūs ir statramstis iš tikrųjų lūžo, tuomet, anot E. Musko, helio talpa turėjo dideliu greičiu šauti į bako viršų ir sugadinti raketą, kurios keliamoje kapsulėje buvo gabenamas brangus ir svarbus krovinys į Tarptautinę kosminę stotį (TKS).

Tai buvo jau trečias pakilimo metu prarastas TKS skirtas krovinys. Rusija jau atnaujino krovinių gabenimą į TKS, o „Orbital Sciences“ ir „SpaceX“, su NASA pasirašę stoties aprūpinimo sutartis, savo raketų dar nekelia.

E. Muskas analizės rezultatų paskelbimui skirtoje spaudos konferencijoje skelbė, kad rezultatai kol kas yra tik pirminiai. Jis taip pat pažymėjo, kad pačią „Dragon“ kapsulę būtų buvę įmanoma išgelbėti, parašiutais, jei kapsulėje būtų buvusi įdiegta tam skirta programinė įranga.

Jis kol kas neprognozuoja, kada „SpaceX“ ketina atnaujinti raketų startus, bet pažymėjo, kad statramsčio lūžimas pakilimų planus gali pavėlinti galbūt keliais mėnesiais.

„Bet norime įsitikinti, kad patikrinome kiekvieną duomenų fragmentą“, – sakė E. Muskas.

„Manau, kažkuria prasme visa mūsų kompanija per septynerius veiklos metus ir 20 iš eilės praktiškai visiškai sėkmingų skrydžių tapo šiek tiek per daug savimi patenkinta“, – žurnalistams teigė bendrovės įkūrėjas.

Iki skrydžio užfiksuotose nuotraukose visi statramsčiai atrodė įprastai. Tačiau po nesėkmingo starto surinkus nuolaužas nustatyta, kad kai kurie statramsčiai buvo silpni – šiomis išvadomis ir grindžiamas pirminis „Spacex“ atliktos avarijos analizės rezultatas.

„Falcon 9“ statramsčiai yra maždaug 60 cm (2 pėdų) ilgio, storiausioje vietoje – maždaug 2,5 cm pločio. „SpaceX“ patys jų negamina – šios detalės gaunamos iš tiekėjų. Nuo dabar kiekvienas statramsčių bus tikrinamas individualiai, sakė E. Muskas. Be to, gali būti, kad siekiant padidinti struktūrinį tvirtumą bus pakeistas statramsčių dizainas ir gamybai naudojamos medžiagos.

Statramsčiai pagal projektą turėtų atlaikyti 4500 kg krūvį starto metu. Nelaimės akimirką juos veikė net penkis kartus silpnesnis krūvis. Nesėkmė esant tokiam mažam krūviui yra „ganėtinai beprotiška“, – sakė E. Muskas. Labiausiai tikėtina, kad statramstis neatlaikė pritvirtinimo prie raketos vietoje.

Be statramsčių tikrinimo prieš kitos „Falcon“ raketos startą „SpaceX“ įdiegs dar vieną naujovė: į visas „Dragon“ kapsules bus įdiegta programinė įranga parašiutų išskleidimui po nesėkmingo starto. Jeigu parašiutai, paprastai naudojami kapsulei besileidžiant po grįžimo iš kosmoso, būtų išsiskleidę ir sprogus raketai, „Dragon“ kapsulė būtų saugiai nusileidusi į Žemę, kartu su joje buvusiu 110 mln. JAV dolerių vertės kroviniu.

Naujos kartos „Dragon“ kapsulėse, kuriomis astronautai dar porą metų neskraidys, jau yra įdiegtos papildomos apsaugos priemonės nelaimių atvejams. E. Muskas nurodė, kad įmonėje „SpaceX“ prieš paskutinį nesėkmingą startą prieš septynerius metus dirbo apie 500 darbuotojų, o dabar jų yra net 4000. vadinasi, didžioji personalo dalis iki lemtingos birželio 28 dienos nebuvo matę nieko kito, kaip tik sėkmingus pakilimus – o tai reiškia, kad jie galbūt nepakankamai bijojo nesėkmės.

E. Muskas prieš kiekvienos raketos startą visiems darbuotojams išsiunčia laišką, kuriuo ragina kiekvieną žmogų pranešti, ar esama kokių nors galimų priežasčių skrydžiui atidėti. Įmonės vadovas supranta, kad kai kuriems darbuotojams tai gali atrodyti kaip paranojiškas elgesys. Pačioje „SpaceX“ raketų gamybos pradžioje paranojos lygis visoje komandoje iš tiesų buvo aukštas, pasakojo E. Muskas. „Bet manau, kad dabar jau kiekvienas komandos žmogus supranta, kaip sudėtinga sėkmingai iškelti raketą į orbitą. Ir manau, kad dėl šio supratimo tik sustiprėsime“.

‡ 1999–2024 © Elektronika.lt LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina Valid XHTML 1.0!